Jumbo Golf heeft eind 2019 overeenstemming bereikt met Hockey Republic over een volledige overname van deze gespecialiseerde winkelketen voor hockeyliefhebbers. Als grootste golfretailer van Nederland kan Jumbo Golf met deze overname haar werkveld verbreden naar een tweede populaire balsport. Alle medewerkers van Hockey Republic gaan over naar de nieuwe eigenaar.
Beide bedrijven gingen verder onder de eigen merknaam. Op termijn zouden de acht superstores van Jumbo Golf en de vijf Hockey Republic winkels samengaan, waardoor het gespecialiseerde golf- en hockeyaanbod op veel meer plaatsen verkrijgbaar zal zijn. Dat is nu gebeurd met Jumbo Hockey.
Complementaire doelgroepen
CEO Bart van Pelt van Jumbo Golf is blij en trots om nu ook de hockeymarkt te kunnen bedienen: “De doelgroepen voor golf en hockey zijn complementair. Zowel Jumbo Golf als Hockey Republic blinken uit met het grootste assortiment tegen lage prijzen, deskundig advies en een bijzondere winkelervaring. Ook de websites van beide merken trekken veel klanten. Op dat gebied liggen goede mogelijkheden om de backoffice met elkaar te delen.”
Extra bereik
Oprichter en eigenaar Remt Melles van Hockey Republic: “In de negen jaar van ons bestaan hebben we een prachtig bedrijf opgebouwd, met een trouw klantenbestand en veel mooie samenwerkingsverbanden met hockeyclubs door heel het land. Samengaan met Jumbo Golf betekent dat we op nóg meer plekken beschikbaar komen, waardoor we veel extra hockeyliefhebbers kunnen bereiken.”
Jumbo Golf & Hockey
De grootse golf retailer van Nederland, Jumbo Golf, breidt uit naar een tweede populaire balsport en gaat officieel verder onder de naam Jumbo Golf & Hockey, de golf én hockeyspecialist. Naast de locatie in Utrecht, worden alle andere voormalig Hockey Republic zaken in Breda, Bussum, Heemstede en Rijswijk omgezet naar nieuwe Jumbo Hockey winkels.
Jumbo Sport, dat Hockey Republic in november overnam, telt acht “superstores” en een webshop, en is gespecialiseerd in alles rond de golfsport. Beide sporten zijn complementair qua doelgroepen, heette het toen, en bovendien zag CEO Bart van Pelt mogelijkheden om de backoffice met elkaar te delen en aan synergievoordelen te komen.
Het was bij de overname in eerste instantie de bedoeling dat de twee formules zelfstandig zouden verdergaan, maar later worden samengevoegd zodat het gecombineerde golf- en hockeyaanbod op alle dertien locaties verkrijgbaar wordt. De naamsverandering is nu mogelijk een tussenstap naar die samensmelting.